Tekst: De filmindustrie werkt onvermoeid verder aan de ontwikkeling van 3D-films, die mensen weer terug naar de bioscoop moeten halen. Hoe staat het ervoor en wat houdt een doorbraak vooralsnog tegen?

3D-films blijven geen uitzonderlijkheid, daarvoor zijn ze te veelbelovend. Door het succes van 3D-films als Chicken Little kunt u zelfs van een renaissance spreken. Inmiddels zijn er meerdere moderne technieken beschikbaar om de driedimensionale films te vertonen, en die technieken leveren hevig strijd om de macht. Ook dat duidt op innovatie en dynamiek in het veld.

De technologie van het bedrijf Real D is momenteel leidend. Chicken Little was de eerste 3D-die van het Real D-format gebruik maakte, en met succes. Maar er zijn kapers op de kust. Het eerste resultaat daarvan – de film Beowulf – beleeft op 16 november 2007 zijn Amerikaanse premi?re.

Beowulf maakt gebruik van de nieuwe technologie Dolby 3D van Laboratoria Dolby. Dat bedrijf loopt zich het vuur uit de sloffen om zijn technologie tijdig in zo veel mogelijk bioscopen te installeren, maar wordt geremd door het tempo waarin de vereiste speciale 3D-brillen worden geproduceerd.

“Iedereen kijkt vol verwachting toe”, zegt Aaron Parry, directeur van Main Street Pictures, over de machtsstrijd tussen Dolby 3D en Real D. Zijn bedrijf is door filmmaatschappij Paramount Pictures ingehuurd om de huidige stand van stereoscopisch film maken in kaart te brengen.

3D-films worden norm
De race om 3D-technologie zo snel mogelijk te verbreiden – enigszins vergelijkbaar met de wedstrijd tussen HD DVD en Blu Ray – bespoedigt de dag dat 3D-films geen uitzondering maar norm zullen zijn. Volgens velen in de filmindustrie is dat uiteindelijk onvermijdelijk. Zij zien de verschuiving naar 3D gewoon als een natuurlijke ontwikkeling in de entertainmentbusiness, net zoals films in de vorige eeuw werden voorzien van geluid en kleur.

Uiteindelijk zal film aanvoelen alsof de kijker zich er middenin bevindt, voorspelt Vince Pace. Zijn bedrijf Pace heeft in samenwerking met regisseur James Cameron de Fusion 3D camera ontwikkeld. Die wordt momenteel gebruikt bij de productie van Camerons nieuwe film Avatar. “De lijn tussen je fysieke en je visuele ervaring zal compleet vervagen”, zegt Pace.

Oogmoeheid
Op het gebied van 3D-filmvertoning hebben de technici niet stilgezeten. Er zijn inmiddels verschillende moderne technieken beschikbaar, waarvan Real D de bekendste is. Concurrent Dolby 3D beleeft november 2007 haar Amerikaanse premi?re in de vorm van de film Beowulf. En dan is er nog het Koreaanse bedrijf Masterimage, dat met een alternatieve benadering terrein probeert te winnen.

Het uitgangspunt van de drie methodes is altijd hetzelfde. De kijker krijgt tegelijkertijd twee beelden voorgeschoteld; ??n voor zijn linkeroog en de ander voor het rechteroog. De beelden bevinden zich iets uit elkaar. De hersenen bouwen dan zelf de derde dimensie op.

Zowel Real D als Dolby 3D maken, om de illusie van diepte te geven, gebruik van 3D-brillen. Ook wat dat betreft is er eigenlijk weinig veranderd, maar gelukkig is er wel veel verbeterd. Door in korte tijd heel veel beelden te tonen, wordt flikkering bijvoorbeeld tegengegaan. Daardoor treedt er geen oogmoeheid op zoals in de jaren vijftig en zeventig.

Voors en tegens
Elke technologie heeft haar voor- en nadelen. Zo zijn de 3D-brillen voor Dolby 3D lastig te maken en daardoor duur. Op dit moment kosten ze circa vijftig dollar, hoewel die prijs naar verwachting nog daalt. De brillen moeten na gebruik worden ingeleverd voor hergebruik – een automatische wasbeurt is daarom nodig. Al met al een heel verschil ten opzichte van de wegwerpbrillen van Real D, die slechts vijf dollarcent kosten en met afbeeldingen van de vertoonde film kunnen worden bedrukt.

Dolby 3D heeft dan weer het voordeel dat bioscopen er geen speciale schermen voor hoeven aan te schaffen. Het conventionele witte doek volstaat. Dat betekent dat een 3D-film ook in kleinere zaaltjes kan worden vertoond, wanneer deze al wat langer in de roulatie is. Real D vereist daarentegen dat bioscopen speciale silver screens installeren. De kosten van zo’n doek worden door JP Morgan geschat op zo’n 5.500 dollar per stuk. Real D lijkt aan de andere kant wel weer geschikter voor vertoning op zeer grote bioscoopschermen.

Ouderwets
Volgens Aaron Parry, directeur van filmproductiebedrijf Main Street Pictures, staan beide rivaliserende technieken eigenlijk nog in de kinderschoenen. “Ze zullen de komende paar jaren radicaal veranderen.” Misschien is het slim om vooral te focussen op het overbodig maken van de 3D-bril, zoals Masterimage doet.

Want voor veel mensen vormen die brillen een hindernis. Ze worden “ouderwets” en irritant gevonden.

Bron

Niet gevonden?

Bad of douche?

Resultaten

Laden ... Laden ...

Archief

Categorieën

Krimineel

kri•mi•neel 1 (de ~ (m.), -nelen)
1 misdadiger
kri•mi•neel 2 (bn.)
1 strafrechtelijk
2 misdadig 3 [inf.]
geweldig, buitengewoon, fantastisch
kri•mi•neel 1 (de ~ (m.), -nelen) 1 misdadiger kri•mi•neel 2 (bn.) 1 strafrechtelijk 2 misdadig 3 [inf.] geweldig, buitengewoon, fantastisch

Sponsor

 

Gehost door

TransIP